
Οι περισσότεροι άνθρωποι στον κόσμο είναι κρεατοφάγοι – αλλά για πόσο καιρό ακόμα? Μια νέα έρευνα σχετικά με τις απόψεις των κρεατοφάγων διαπίστωσε ότι οι περισσότεροι ερωτηθέντες θεώρησαν τον βιγκανισμό ως ηθικό κατ ‘αρχήν και καλό για το περιβάλλον.
Φαίνεται ότι τα πρακτικά ζητήματα γεύσης, τιμής και ευκολίας είναι τα κύρια στοιχεία που εμποδίζουν περισσότερους ανθρώπους να υιοθετήσουν μια vegan διατροφή. Αυτό θα μπορούσε να έχει σημαντικές συνέπειες για το μέλλον της βιομηχανίας τροφίμων, καθώς οι φυτικές εναλλακτικές επιλογές έναντι των ζωικών προϊόντων γίνονται πιο γευστικές, οικονομικές και ευρύτερα διαθέσιμες.
Η πρόσφατη έρευνα σε 1.000 άνδρες και γυναίκες του Ηνωμένου Βασιλείου διαπίστωσε ότι το 73% των ερωτηθέντων θεωρεί ότι ο βιγκανισμός είναι ηθικός, ενώ το 70% δήλωσε ότι είναι καλό για το περιβάλλον. Όμως το 61% δήλωσε ότι η υιοθέτηση μιας vegan διατροφής δεν θα ήταν γευστική, το 77% δήλωσε ότι δεν θα βόλευε στη ζωή τους και το 83% δήλωσε ότι δεν θα ήταν εύκολο.
Άλλα πιθανά εμπόδια, όπως οι ανησυχίες για την υγεία και το κοινωνικό στίγμα, δεν φάνηκαν να είναι τόσο σημαντικά, καθώς το 60% θεωρεί ότι ο βιγκανισμός είναι κοινωνικά αποδεκτός και πάνω από το 50% δήλωσε ότι τον θεωρεί μια υγιεινή επιλογή.
Η ιδέα ότι οι περισσότεροι κρεατοφάγοι συμφωνούν με τις αρχές του βιγκανισμού μπορεί να φανεί απίστευτο σε μερικούς. Αλλά άλλες έρευνες έχουν οδηγήσει σε παρόμοια συμπεράσματα. Μια μελέτη, για παράδειγμα, διαπίστωσε ότι σχεδόν οι μισοί Αμερικανοί υποστηρίζουν την απαγόρευση των σφαγείων.
Η επικράτηση της γεύσης, της τιμής και της ευκολίας ως βασικά εμπόδια στην αλλαγή αντικατοπτρίζει επίσης προηγούμενα ευρήματα. Μια βρετανική έρευνα διαπίστωσε ότι η πιο συνηθισμένη δικαιολογία για τη μη υιοθέτηση vegan διατροφής, που έδωσαν οι ερωτηθέντες κρεατοφάγοι ήταν απλά: “Μου αρέσει πάρα πολύ η γεύση του κρέατος”. Ο δεύτερος και ο τρίτος συνηθέστερος λόγος σχετιζόταν με το υψηλό κόστος των υποκατάστατων κρέατος και η δυσκολία για ιδέες γευμάτων.
Αυτά τα ευρήματα παρουσιάζουν τους υπερασπιστές των ζώων και του περιβάλλοντος με μια ενδιαφέρουσα πρόκληση. Οι άνθρωποι γνωρίζουν σε μεγάλο βαθμό ότι υπάρχουν σοβαροί λόγοι για να μειώσουν την κατανάλωση ζωικών προϊόντων, αλλά δεν είναι συνήθως πρόθυμοι να αναλάβουν την προσωπική ευθύνη για το καλό όλων.
Νέα κίνητρα για τον τομέα των τροφίμων
Δεκαετίες έρευνας σχετικά με τη διατροφική συμπεριφορά μας έδειξε ότι η τιμή, η γεύση και η ευκολία είναι οι τρεις βασικοί παράγοντες που οδηγούν τις επιλογές τροφίμων. Για τους περισσότερους ανθρώπους, η ηθική και οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις απλώς δεν εισέρχονται σε αυτό.
Η πειραματική έρευνα έχει επίσης δείξει ότι η πράξη της κατανάλωσης κρέατος μπορεί να έρθει σε αντίθεση με την ηθική των ανθρώπων όσων αφορά την κακομεταχείριση και σφαγή ζώων. Μία μελέτη ζήτησε από τους συμμετέχοντες να αξιολογήσουν την ηθική ανησυχία τους για τις αγελάδες. Πριν απαντήσουν, οι συμμετέχοντες έλαβαν για να φάνε είτε ξηρούς καρπούς είτε μοσχαρίσιο κρέας.
Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η κατανάλωση μοσχαρίσιου κρέατος προκάλεσε στην πραγματικότητα τους συμμετέχοντες να ενδιαφέρονται περισσότερο για τις αγελάδες. Οι άνθρωποι δεν φαίνεται να επιλέγουν να τρώνε κρέας επειδή πιστεύουν ότι υπάρχουν βάσιμοι λόγοι για να το κάνουν – επιλέγουν να πιστεύουν ότι υπάρχουν σοβαροί λόγοι επειδή απλώς τρώνε “κρέας”.
Ευτυχώς όμως, τα πράγματα αλλάζουν. Η ποικιλία, η ποιότητα και οι οικονομικά προσιτές τιμές των vegan επιλογών βρίσκετε σε σημαντική άνοδο. Τα τελευταία 2 χρόνια, έχουμε δει μια σημαντική αύξηση των vegan επιλογών που κυκλοφορούν στα σούπερ μάρκετ, εστιατόρια και ακόμη και σε αλυσίδες fast food. Αυτά επιτρέπουν στους κρεατοφάγους να αντικαθιστούν εύκολα τα ζωικά προϊόντα, έστω ένα γεύμα τη φορά.
Vegan επιλογές
Η διαδεδομένη διαθεσιμότητα των vegan επιλογών σημαίνει ότι ο αυξανόμενος αριθμός των vegans, των χορτοφάγων και των flexitarians έχει πια περισσότερες επιλογές από ποτέ στο παρελθόν. Αυτό από μόνο του θα προσελκύσει περισσότερους ανθρώπους να δοκιμάσουν vegan επιλογές, αλλά θα είναι και πολύ πιο εύκολο για αυτούς που δοκιμάζουν την vegan διατροφή, να την διατηρήσουν για πάντα.
Με την επιλογή των καταναλωτών έρχεται ο ανταγωνισμός των παραγωγών, και εδώ θα δούμε τη μαγεία της αγοράς. Αν νομίζετε ότι όσοι επιθυμούν να μειώσουν την κατανάλωση κρέατος έχουν ήδη πολλές επιλογές, απλώς περιμένετε να δείτε τι θα συμβεί το 2020 και τα επόμενα χρόνια. Οι γίγαντες των τροφίμων ήδη αγωνίζονται για να κάνουν τις vegan προσφορές τους καλύτερες και φθηνότερες καθώς ανταγωνίζονται για ένα ταχέως αναπτυσσόμενο τμήμα πελατών.
Παράλληλα, παρακολουθούμε μια έκρηξη στην έρευνα για φυτικά υποκατάστατα κρέατος. Εν τω μεταξύ, η ανάπτυξη πραγματικού κρέατος ζώων που προέρχεται από βλαστοκύτταρα χωρίς τα ζώα κερδίζει συνεχώς έδαφος.
Ασφαλώς αυτό δεν είναι πάντα καλά νέα, γιατί σκοπός είναι η διατροφή μας να είναι υγιεινή και να μας προσφέρει τα απαραίτητα θρεπτικά στοιχεία και όχι απλώς να είναι γευστική και οικονομική.
Ωστόσο τα καλά νέα είναι ότι ήδη η ζήτηση για κρέας και γαλακτοκομικά προϊόντα μειώνεται δραστικά ενώ η αγορά για εναλλακτικές φυτικής προέλευσης επιλογές έχει εκτοξευθεί.
Στις ΗΠΑ, δύο μεγάλοι παραγωγοί γαλακτοκομικών προϊόντων έχουν καταθέσει πτώχευση τους τελευταίους μήνες, ενώ μια πρόσφατη έκθεση εκτιμά ότι οι βιομηχανίες κρέατος και γαλακτοκομικών θα καταρρεύσουν την επόμενη δεκαετία.
Καθώς οι εναλλακτικές vegan επιλογές γίνονται φθηνότερες, καλύτερες και πιο διαδεδομένες, το μέλλον του βιγκανισμού προμηνύεται ελπιδοφόρο. Επίσης οι καταναλωτές κρέατος θα πρέπει ήδη να έχουν αρχίσει να αναρωτιούνται αν η άσκοπη σφαγή ζώων επειδή “είναι καλή η γεύση τους” είναι μια καλή δικαιολογία στο εγγύς μέλλον για τη συνέχιση της χρηματοδότησης της βίας προς τα ζώα και για την καταστροφή του περιβάλλοντος…