Εποχιακά Λαχανικά Ιουνίου (μέρος 1ο)

ΕΠΟΧΙΑΚΑ ΛΑΧΑΝΙΚΑ ΙΟΥΝΙΟΥ_ΘΡΕΠΤΙΚΗ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΗ ΑΞΙΑ_ΒΙΤΑΜΙΝΕΣ

Τρώμε εποχιακά σημαίνει τρώμε υγιεινά!

Καλωσορίζουμε τον 1ο μήνα του Καλοκαιριού και μια μεγάλη ποικιλία από λαχταριστά και θρεπτικά λαχανικά!

Αβοκάντο (τελευταίος μήνας), Αγγούρι, Άνηθος, Αρακάς (τελευταίος μήνας), Βασιλικός, Βλήτα, Βρούβες Μέρος 1ο
Καρότο, Κολοκύθι, Κρεμμύδι ξερό, Μαϊντανός, Μάραθος, Παντζάρι, Παντζαρόφυλλα, Πατάτες Μέρος 2ο

Εποχιακά Λαχανικά Ιουνίου (μέρος 1ο)

Αβοκάντο

Θρεπτική αξία Αβοκάντο

Το εξωτικό αβοκάντο, αν και θεωρείται λαχανικό, ανήκει στην κατηγορία των φρούτων και είναι γνωστό και με την ονομασία βουτυρόδεντρο.

Τα αβοκάντο περιέχουν περισσότερες φυτικές ίνες, μαγνήσιο, κάλιο, βιταμίνες Β, Ε, Κ, ψευδάργυρο και σίδηρο απ’ όσες τα άλλα φρούτα που καταναλώνονται ευρέως. Προσφέρει και τα 18 βασικά αμινοξέα τα οποία είναι απαραίτητα στο σώμα για να συντεθεί μια ολοκληρωμένη πρωτεΐνη.

Μία μερίδα (περίπου μισό αβοκάντο) μας προσφέρει 134 θερμίδες, 3 γραμμάρια φυτικών ινών και 14 γραμμάρια λιπαρών, εκ των οποίων τα 8 γραμμάρια είναι τα «καλά», μονοακόρεστα και πολυακόρεστα (ωμέγα-3) λιπαρά. Αυτό σημαίνει ότι προστατεύει την καρδιά μας και συμβάλλει στην ομαλή λειτουργία της.

Το αβοκάντο αποτελεί μια καλή πηγή μαγνησίου, που βοηθά στη δομή των οστών και στη λειτουργία των μυών. Ενώ, έρευνες δείχνουν ότι είναι δυνατό να βοηθά στη μείωση των συμπτωμάτων της οστεοαρθρίτιδας.

Επίσης, εξαιτίας των θρεπτικών συστατικών (λουτείνη, ζεαξανθίνη, β- καροτίνη) που περιέχει, είναι εξαιρετικά ωφέλιμο για τα μάτια, τα μαλλιά, το δέρμα και γενικότερα την υγεία των κυττάρων. Τα αντιοξειδωτικά, τα αμινοξέα και τα αιθέρια έλαια που περιέχει, επαναφέρουν την υγεία σε τραυματισμένα μαλλιά, καλμάρουν το δέρμα από εγκαύματα και σύμφωνα με κάποιους, έχουν και αντιρυτιδική δράση.

Τέλος, τα καροτενοειδή και οι βιταμίνες C και E που υπάρχουν στο αβοκάντο ενδυναμώνουν το ανοσοποιητικό μας σύστημα.

Αγγούρι

ΑΓΓΟΥΡΙ_ΘΡΕΠΤΙΚΗ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΗ ΑΞΙΑ_ΒΙΤΑΜΙΝΕΣ

Τα αγγούρια έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε νερό, επομένως η σχετική συγκέντρωση θρεπτικών ουσιών είναι χαμηλή. Ωστόσο, τα αγγούρια περιέχουν κάλιο, μαγνήσιο, βιταμίνη C, φυλλικό οξύ, β-καροτένιο και βιταμίνη Κ.

Εκτός από αυτά όμως, τα αγγούρια περιέχουν μοναδικές ουσίες που μελετώνται για τα θεραπευτικά τους αποτελέσματα. Στην κορυφή αυτής της λίστας είναι κουκουρβιτακίνες (cucurbitacins), οι λιγνάνες (φαινολικές ενώσεις) και τα φλαβονοειδή. Αυτοί οι τρεις τύποι θρεπτικών συστατικών έχουν πολύτιμες αντιοξειδωτικές, αντιφλεγμονώδεις, και αντικαρκινικές ιδιότητες.

Υπάρχουν πολλές παραλλαγές των κουκουρβιτακινών που συνεργάζονται για την αναστολή της ανάπτυξης του καρκίνου και ο καρκίνος του μαστού φαίνεται να είναι ιδιαίτερα ευαίσθητος στα αποτελέσματά τους. Επιπρόσθετα, τα αγγούρια περιέχουν το φλαβονοειδές φισετίνη, το οποίο έχει αντιοξειδωτική και αντικαρκινική δράση.Επιπλέον, τα αγγούρια μπορούν να βοηθήσουν στην πρόληψη της εκκολπωματίτιδας. Η εκφυλιστική αυτή νόσος είναι μια επώδυνη φλεγμονή του παχέος εντέρου που μερικές φορές απαιτεί νοσηλεία.

Ένα επιπλέον όφελος για την υγεία είναι ότι τα αγγούρια βελτιώνουν τον έλεγχο του σακχάρου στο αίμα. Τα αγγούρια είναι ένα μη αμυλούχο λαχανικό, το οποίο είναι μια από τις καλύτερες κατηγορίες τροφίμων για τη διαχείριση του διαβήτη. Μπορεί να βοηθήσει στην ικανοποίηση της όρεξης χωρίς αύξηση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα. Η περιεκτικότητα σε ίνες και νερό των φρέσκων αγγουριών τα καθιστά ιδανική επιλογή για τον γλυκαιμικό έλεγχο.

Επιπρόσθετα, τα αγγούρια είναι ένας καλός τρόπος για να προσθέσετε περισσότερες ίνες και κάλιο στο γεύμα σας. Οι ίνες βελτιώνουν τον κορεσμό και βοηθούν στη διατήρηση των επιπέδων χοληστερόλης, ενώ το κάλιο μειώνει τα επίπεδα αρτηριακής πίεσης. Τα αγγούρια παρέχουν επίσης φυλλικό οξύ, μια βασική βιταμίνη Β που μειώνει τον κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου.

Άνηθος

ΑΝΗΘΟΣ ΘΡΕΠΤΙΚΗ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΗ ΑΞΙΑ_ΒΙΤΑΜΙΝΕΣ

Εκτός από τις μυριστικές του ιδιότητες για τις οποίες είναι γνωστός, ο άνηθος περιέχει επίσης και πολύτιμα θρεπτικά συστατικά.

Ο άνηθος περιέχει 4% πτητικό έλαιο, το οποίο περιλαμβάνει την καρβόνη, τη λιμονίνη και τη φελανδρίνη. Περιέχει επίσης, φλαβονοειδή, κουμαρίνες, ξανθόνες και τριτερπένια, έχει σημαντική περιεκτικότητα σε βιταμίνη Α, C και του συμπλέγματος Β.

Ο άνηθος είναι πλούσιος σε βιταμίνη C, η οποία λειτουργεί ως ισχυρό αντιοξειδωτικό και ενισχύει τη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος και βιταμίνη Α, που είναι απαραίτητη για την υγεία των ματιών.

Επιπλέον, περιέχει κάλιο, σίδηρο, ασβέστιο και μαγνήσιο, καθώς και πολύτιμα αντιοξειδωτικά συστατικά, που προστατεύουν τον οργανισμό από την επιβλαβή δράση των ελεύθερων ριζών και τον κίνδυνο εμφάνισης χρόνιων νοσημάτων.

Έχει χωνευτικές ιδιότητες, κατά των διαφόρων ενοχλήσεων του στομάχου και της δυσπεψίας, θεωρείται αποτελεσματικό αντιβηχικό, αντιγριπικό και αντισπασμωδικό και βοηθά στην καλή λειτουργία του νευρικού συστήματος και της μνήμης.

Αρακάς

ΑΡΑΚΑ ΘΡΕΠΤΙΚΗ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΗ ΑΞΙΑ_ΒΙΤΑΜΙΝΕΣ

Ο αρακάς αποτελεί πλούσια πηγή φυτικών ινών, αλλά και φυτικών πρωτεϊνών. Περιέχει μεγάλο φάσμα βιταμινών και ιχνοστοιχείων όπως φυλλικό οξύ και βιταμίνη Κ, καθώς και βιταμίνη A και C. Η περιεκτικότητά του σε θερμίδες είναι αρκετά χαμηλή, με μόνο 62 θερμίδες ανά 1/2 φλιτζάνι.

Ο αρακάς είναι μια από τις καλύτερες πηγές φυτικών πρωτεϊνών, κάτι που τον καθιστά εξαιρετική επιλογή φαγητού για όσους δεν τρώνε ζωικά προϊόντα. Επίσης, λόγω των φλαβονοειδών και των καροτενοειδών που περιέχει, μας προσφέρει αντιγηραντικές ιδιότητες και μας βοηθάει να χτίσουμε ένα ισχυρό ανοσοποιητικό σύστημα και να έχουμε υψηλή ενέργεια.

Οι πολλές αντιοξειδωτικές και αντιφλεγμονώδεις ενώσεις στα μπιζέλια, μπορούν να λειτουργούν ως πρόληψη της νοσου Alzheimer, της αρθρίτιδας, της βρογχίτιδας, της οστεοπόρωσης και των ρυτίδων. Επίσης ο αρακάς περιέχει μια αξιοπρεπή ποσότητα μετάλλων για την υγεία της καρδιάς, όπως το μαγνήσιο, το κάλιο και το ασβέστιο.

Η βιταμίνη Κ βοηθά στην απορρόφηση του ασβεστίου από τα οστά και μπορεί να είναι ιδιαίτερα χρήσιμη για τη μείωση του κινδύνου καρκίνου του προστάτη. Τέλος, μελέτες έχουν δείξει πως τα μπιζέλια προλαμβάνουν τον καρκίνο του στομάχου, λόγω της υψηλής περιεκτικότητας σε πολυφαινόλες.

Βασιλικός

ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ ΘΡΕΠΤΙΚΗ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΗ ΑΞΙΑ_ΒΙΤΑΜΙΝΕΣ

Ο βασιλικός είναι μια εξαιρετική πηγή βιταμίνης Κ, μαγγανίου, σιδήρου, βιταμίνης Α και βιταμίνης C. Είναι επίσης μια καλή πηγή ασβεστίου, καλίου, μαγνησίου και ωμέγα-3 λιπαρών οξέων.

Ο βασιλικός είναι ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό. Είναι γεμάτος από πολυφαινολικά φλαβονοειδή, τα οποία προστατεύουν πολλές από τις δομές του σώματος από τις ελεύθερες ρίζες που καταστρέφουν τα κύτταρα.

Οι ελεύθερες ρίζες μπορούν να προκαλέσουν πολλά προβλήματα όπως οξειδωτικό στρες που προάγει την οξείδωση της LDL χοληστερόλης, γνωστής και ως “κακή χοληστερόλη, η οποία όταν συσσωρεύεται στις αρτηρίες αυξάνει τον κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου και καρδιακής προσβολής. Το άσθμα, ορισμένοι τύποι αρθρίτιδας και πολλές άλλες ασθένειες μπορούν επίσης να αποδοθούν σε ελεύθερες ρίζες. Ο βασιλικός πλούσιος σε αντιοξειδωτική προβιταμίνη Α, βοηθάει στο άσθμα, στην οστεοαρθρίτιδα και τη ρευματοειδή αρθρίτιδα.

Ως καλή πηγή μαγνησίου, ο βασιλικός προάγει τη ροή του αίματος. Ως καλή πηγή βιταμίνης Α προάγει την υγιή όραση. Επίσης ο βασιλικός παρέχει προστασία ενάντια της ανεπιθύμητης βακτηριακής ανάπτυξης. Αυτές οι αντιβακτηριακές ιδιότητες του βασιλικού δεν συνδέονται με τα μοναδικά φλαβονοειδή του, αλλά αντ’ αυτού με τα πτητικά έλαια του, τα οποία περιέχουν εστραγόλη, ευγενόλη, κινεόλη, λιμονένιο λιναλοόλη, μυρκένιο, και σαβινένιο, ουσίες με σημαντική αντιφλεγμονώδη και αντιμικροβιακή δράση.

Βλήτα

ΒΛΗΤΑ_ΘΡΕΠΤΙΚΗ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΗ ΑΞΙΑ_ΒΙΤΑΜΙΝΕΣ

Τα χόρτα βλήτα ή βλίτα ανήκουν στο γένος Amaranthus viridis και χαρακτηρίζονται ως ζιζάνια διάφορων καλλιεργειών.  Αυτό σημαίνει ότι πολλαπλασιάζονται εύκολα κι επομένως αν φυτέψουμε μερικά στον κήπο ή και σε γλάστρα, θα τρώμε βλήτα κάθε χρόνο. Είναι φυλλώδη λαχανικά με πολλές ευεργετικές ιδιότητες, μεγάλη διατροφική αξία και λίγες θερμίδες.

Ένα από τα βασικά οφέλη για την υγεία που προσφέρουν τα βλήτα είναι η ικανότητά τους να μειώνουν το επίπεδο χοληστερόλης στο αίμα. Περιέχουν τοκοτριενόλες, έναν τύπο βιταμίνης Ε που βοηθά στη μείωση των επιπέδων της κακής χοληστερόλης (LDL) στο σώμα και προλαμβάνει τις στεφανιαίες καρδιακές παθήσεις.

Τα βλήτα είναι γεμάτα με κάλιο και μαγνήσιο, τα οποία είναι απαραίτητα για τη διατήρηση της σωστής ισορροπίας ηλεκτρολυτών στο σώμα. Η παρουσία σημαντικών ποσοτήτων διαιτητικών ινών βοηθά στη διαχείριση και την πρόληψη της υπέρτασης, αποτρέπουν επίσης τη δυσκοιλιότητα μαζί με την ενίσχυση της πεπτικής υγείας.

Έχουν επίσης προστατευτική δράση κατά του καρκίνου που οφείλεται στην αντιοξειδωτική ιδιότητα της βιταμίνης Ε, της βιταμίνης C και της λυσίνης. Επιπλέον, καταπολεμούν τις επιβλαβείς ελεύθερες ρίζες και εμποδίζουν το σχηματισμό κακοήθων κυττάρων που είναι υπεύθυνα για τον καρκίνο.

Μελέτες έχουν δείξει ότι τα βλήτα καταδεικνύουν αντι-υπεργλυκαιμική δραστηριότητα και, κατά συνέπεια, χαμηλότερα επίπεδα σακχάρου στο αίμα σε διαβητικούς. Τα βλήτα μειώνουν επίσης άλλους παράγοντες υψηλού κινδύνου που ευθύνονται για την αύξηση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα, όπως η παχυσαρκία και η χοληστερόλη.

Η παρουσία υψηλών ποσοτήτων σιδήρου στα βλήτα τα καθιστά σημαντική διατροφική πηγή για την πρόληψη της ανεπάρκειας αυτού του μετάλλου στο σώμα. Επίσης, λόγω της ισχυρής στυπτικής δραστηριότητας, δρουν ως μια φυσική θεραπεία κατά της ακμής και άλλων δερματικών προβλημάτων όπως το έκζεμα.

Το ασβέστιο υπάρχει σε καλές ποσότητες στα βλήτα (τρεις φορές περισσότερο από τα φύλλα σπανακιού και δύο φορές περισσότερο από ότι στο γάλα). Καταναλώστε αυτό το φυλλώδες λαχανικό για να μειώσετε τον κίνδυνο εμφάνισης επιπλοκών στην υγεία που οφείλονται σε ελλείψεις ασβεστίου όπως η οστεοπόρωση. Τα βλήτα έχουν χρησιμοποιηθεί ευρέως ως παραδοσιακό φάρμακο για τη θεραπεία των πονόλαιμων, των ελκών του στόματος και των πρησμένων ούλων. Τελευταίο αλλά όχι λιγότερο σημαντικό, σε περίπτωση που υποφέρετε από πτώση μαλλιών και πρόωρο γκριζάρισμα των μαλλιών, καταναλώστε βλήτα καθημερινά για να απαλλαγείτε από τα προβλήματα των μαλλιών σας. Λειτουργούν ως μια ισχυρή φυσική θεραπεία για την πρόληψη της τριχόπτωσης και την ενίσχυση των μαλλιών.

Προσοχή – Τα βλήτα περιέχουν υψηλές ποσότητες οξαλικού οξέος και θα πρέπει να αποφεύγονται από άτομα που πάσχουν από ρευματοειδή αρθρίτιδα, ουρική αρθρίτιδα ή ασθένειες των νεφρών.

Επίσης, τα βραστά βλήτα καλό είναι να μην αναθερμαίνονται μετά το μαγείρεμα, διότι τα νιτρικά άλατα που περιέχουν μετατρέπονται σε νιτρώδη, τα οποία είναι βλαβερά για την υγεία και ειδικά για τα παιδιά.

Βρούβες

ΒΡΟΥΒΕΣ ΣΙΝΑΠΙ ΘΡΕΠΤΙΚΗ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΗ ΑΞΙΑ_ΒΙΤΑΜΙΝΕΣ

Οι βρούβες είναι από τα πιο κοινά και δημοφιλή άγρια χόρτα στην Ελλάδα. Επιστημονικά ονομάζονται Sinapis και υπάρχουν τρία υποείδη, η Sinapis Alba (άσπρη), η Sinapis Nigra (μαύρη) και η Sinapis Arvensis (άγρια).

Αποτελούν καλή πηγή αντιοξειδωτικών (βιταμίνης C, β-καροτενίου, λουτεΐνης, ζεαξανθίνης), ενώ είναι πλούσιες σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β (θειαμίνη-Β1, ριβοφλαβίνη-Β2, νιασίνη-Β6), φυλλικό οξύ και βιταμίνη Κ. Επίσης περιέχουν θειογλυκοζίτες, σιναλμπίνη, σιναπικό οξύ, ασβέστιο, φωσφόρο, σίδηρο, μαγνήσιο, νάτριο, κάλιο και βιταμίνες Α

Όλες οι βρούβες έχουν θεραπευτικές ιδιότητες και η βρώση τους θεωρείται καθαρτική, διουρητική, αποτοξινωτική, έχουν τονωτική επίδραση σε όλες τις λειτουργίες του οργανισμού και μας δίνουν την αίσθηση ευεξίας. Το ζουμί από βρασμένα φύλλα σιναπιού θεωρείται αποχρεμπτικό και μας βοηθά στη γρίπη.

Το λευκό σινάπι δρα ως αντιβακτηριακό και αντιμυκητιακό, ενώ το μαύρο σινάπι χρησιμοποιείται εξωτερικά ως κατάπλασμα σε ρευματισμούς, μυϊκούς και σκελετικούς πόνους, καθώς προκαλεί υπεραιμία.

Στην αρχαιότητα χρησιμοποιούσαν τις βρούβες για στομαχικές διαταραχές. Επίσης, εργαστηριακά πειράματα έχουν δείξει πως η βρώση του σιναπιού μειώνει τον κίνδυνο προσβολής από ορισμένες μορφές καρκίνου, ιδιαίτερα του παχέως εντέρου και του στομάχου.

 

Vegan λαχταριστά ρολά με Ξηρούς Καρπούς και Τόφου
Εποχιακά Λαχανικά Ιουνίου (μέρος 2ο)

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Μενού
error: Content is protected !!