Ζουν οι vegan περισσότερα και πιο υγιή χρόνια?

Ζουν οι vegan περισσότερα και πιο υγιή χρόνια?

Η Δυτική διατροφή και ο τρόπος ζωής συχνά θεωρούνται δύο από τους κύριους παράγοντες που συμβάλλουν στην ταχεία γήρανση και τις ασθένειες.

Έτσι, πολλοί άνθρωποι αναρωτιούνται εάν η αλλαγή της διατροφής τους μπορεί να τους βοηθήσει να είναι πιο υγιείς και να ζήσουν περισσότερο.

Η χορτοφαγική διατροφή συνδέεται με μια σειρά από οφέλη για την υγεία, συμπεριλαμβανομένου του χαμηλότερου κινδύνου παχυσαρκίας, διαβήτη τύπου 2, ορισμένων καρκίνων και καρδιακών παθήσεων (Πηγή 1, 2, 3). Επίσης ίσως έχετε ακούσει ισχυρισμούς ότι οι vegan έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής από τους παμφάγους.

Ωστόσο, οι επιπτώσεις της διατροφής στη μακροζωία χρειάζεται πιο προσεκτική προσέγγιση  και αυτό καλούμαστε να εξετάσουμε σε αυτό το άρθρο – εάν οι vegan ζουν περισσότερο και είναι πιο υγιείς από τους μη vegan.

Μια μεγάλη ανασκόπηση των vegan και των vegetarian στο Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γερμανία, τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ιαπωνία υποδηλώνει ότι έχουν 9% χαμηλότερο κίνδυνο θανάτου από όλες τις αιτίες, σε σύγκριση με τους παμφάγους.

Μια άλλη μελέτη έδειξε ότι οι χορτοφάγοι και οι βίγκαν μπορεί να έχουν 12% χαμηλότερο κίνδυνο θανάτου, σε σύγκριση με τα άτομα που τρώνε κρέας. Μεμονωμένα οι vegan είχαν 15% χαμηλότερο κίνδυνο πρόωρου θανάτου από όλες τις αιτίες, πράγμα που αποδεικνύει ότι μια vegan διατροφή μπορεί πράγματι να βοηθήσει τους ανθρώπους να ζήσουν περισσότερο από εκείνους που τηρούν χορτοφαγικά ή παμφαγικά διατροφικά πρότυπα.

Ωστόσο, οι περισσότερες μελέτες ομαδοποιούν χορτοφάγους και vegan, καθιστώντας δύσκολο τον προσδιορισμό των ακριβών επιδράσεων κάθε διατροφής στο προσδόκιμο ζωής ενός ατόμου. Επομένως, απαιτείται περισσότερη έρευνα αποκλειστικά σε δίαιτες για vegan, προτού βγουν ισχυρά συμπεράσματα.

Γιατί οι vegan ζουν περισσότερο;

Οι ερευνητές θεωρούν ότι οι vegan που ζουν περισσότερο από τον μέσο όρο τείνουν να το κάνουν για δύο βασικούς λόγους που αφορούν τόσο τη διατροφή όσο και τον τρόπο ζωής.

Οι vegan απορρίπτουν από την διατροφή τους όλα τα τρόφιμα ζωικής προέλευσης, συμπεριλαμβανομένου του κρέατος, των γαλακτοκομικών προϊόντων, των αυγών και των προϊόντων που προέρχονται από αυτά. Αυτό συνήθως οδηγεί σε μια διατροφή πλούσια σε φρούτα, λαχανικά, δημητριακά ολικής αλέσεως, όσπρια, ξηρούς καρπούς και σπόρους.

Η έρευνα δείχνει ότι οι δίαιτες που είναι γεμάτες με αυτά τα φυτικά τρόφιμα μπορούν να βοηθήσουν τους ανθρώπους να ζήσουν περισσότερο. Το ίδιο μπορεί να ειπωθεί για τις δίαιτες με χαμηλή περιεκτικότητα σε κόκκινα και επεξεργασμένα κρέατα (Πηγή 4, 5, 6, 7 ).

Επιπλέον, η vegan διατροφή τείνει να εμπερικλείει πολλές φυτικές ίνες, φυτικές πρωτεΐνες και αντιοξειδωτικά (Πηγή 8, 9).

Οι δίαιτες πλούσιες σε αυτά τα θρεπτικά συστατικά πιστεύεται ότι προστατεύουν από την παχυσαρκία, τον διαβήτη τύπου 2, τον καρκίνο και τις καρδιακές παθήσεις και επομένως θα μπορούσαν να συμβάλουν στο αυξημένο προσδόκιμο ζωής (Πηγή 10, 11, 12).

Οι vegan τείνουν να έχουν έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής

Ως ομάδα, οι βίγκαν μπορεί να είναι πιο πιθανό να ακολουθήσουν έναν υγιεινό τρόπο ζωής σε σύγκριση με τον γενικό πληθυσμό.

Για παράδειγμα, η έρευνα δείχνει ότι οι vegan ενδέχεται να είναι λιγότερο πιθανό να καπνίζουν ή να πίνουν αλκοόλ. Φαίνεται επίσης πιο πιθανό να διατηρήσουν έναν φυσιολογικό δείκτη μάζας σώματος (ΔΜΣ), να ασκούνται τακτικά και να αποφεύγουν υπερβολικά επεξεργασμένα πρόχειρα τρόφιμα.

Οι ειδικοί πιστεύουν ότι αυτή η αυξημένη συνείδηση στην υγεία εξηγεί γιατί συνήθως οι βίγκαν ζουν περισσότερο απ’ ότι οι μη βίγκαν (Πηγή 13, 14).

Ζουν όλοι οι βίγκαν περισσότερα χρόνια;

Είναι σημαντικό να θυμάστε ότι δεν είναι όλες οι βίγκαν δίαιτες πλούσιες σε θρεπτικά συστατικά. Στην πραγματικότητα, ορισμένοι βίγκαν μπορεί να βασίζονται σε μεγάλο βαθμό σε ζαχαρούχα, αμυλούχα και μεταποιημένα τρόφιμα – τα οποία θα μπορούσαν να επηρεάσουν αρνητικά τη μακροζωία.

Συγκεκριμένα, μελέτες που αξιολογούν τις χορτοφαγικές διατροφές με βάση τις σχετικές ποσότητες επεξεργασμένων – έναντι θρεπτικών – τροφίμων υποδηλώνουν ότι μόνο ισχυρές, καλά σχεδιασμένες χορτοφαγικές δίαιτες συνδέονται με παρατεταμένη διάρκεια ζωής και χαμηλότερο κίνδυνο νόσου ( Πηγή 15, 16).

Μια υγιεινή vegan διατροφή ορίζεται συνήθως ως πλούσια σε φρούτα, λαχανικά, δημητριακά ολικής αλέσεως, όσπρια, ξηρούς καρπούς και σπόρους, με πολύ λίγα επεξεργασμένα τρόφιμα.

Εν τω μεταξύ, μια vegan διατροφή που βασίζεται σε μεγάλο βαθμό σε γλυκά, επεξεργασμένα είδη και άλλα τρόφιμα που είναι κατά ορισμό vegan αλλά πολύ φτωχά σε θρεπτικά συστατικά, μπορεί να έχει τα αντίθετα αποτελέσματα.

Για παράδειγμα, μια μελέτη ισχυρίζεται ότι οι plant-based διατροφές στο σύνολό τους μπορεί να μειώσουν τον κίνδυνο θανάτου από καρδιακές παθήσεις κατά 8%. Ωστόσο, οι θρεπτικές φυτικές διατροφές μειώνουν αυτόν τον κίνδυνο κατά 25% – ενώ οι ανθυγιεινές τον αυξάνουν κατά 32% .

Μια άλλη μελέτη είχε ως συμπέρασμα ότι η βελτίωση της ποιότητας μιας φυτικής διατροφής για περίοδο άνω των 12 ετών, μπορεί να μειώσει την πιθανότητα πρόωρου θανάτου κατά 10%. Αντίθετα, η μείωση της ποιότητάς της κατά την ίδια περίοδο μπορεί να οδηγήσει σε 12% υψηλότερο κίνδυνο πρόωρου θανάτου.

Συμπέρασμα

Ωστόσο, λίγες μελέτες συγκρίνουν άμεσα τις επιδράσεις της υγιεινής ή της ανθυγιεινής vegan δίαιτας με τις υγιεινές ή ανθυγιεινές των παμφάγων. Συνολικά, απαιτείται περισσότερη έρευνα και διαχωρισμός των vegan από τους vegetarian ή τους plant-based.

Ως συμπέρασμα εάν είστε vegan και θέλετε να μεγιστοποιήσετε τυχόν αποτελέσματα που προωθούν τη μακροζωία, αντικαταστήστε ή περιορίστε τα μεταποιημένα τρόφιμα στη διατροφή σας και επιλέξτε κυρίως ολόκληρες τροφές φυτικής προέλευσης όπως φρούτα, λαχανικά, όσπρια, δημητριακά ολικής αλέσεως, ξηρούς καρπούς και σπόρους.

.

Εποχιακά Λαχανικά Μαΐου (μέρος 2ο)
Πίτα με μαριναρισμένο τόφου, σαλάτα και σως αβοκάντο

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Μενού
error: Content is protected !!