Φυτική πρωτεΐνη vs Ζωική πρωτεΐνη. Ποια είναι πιο επιβλαβής και γιατί

Είναι η πρωτεΐνη επιβλαβής ζωική φυτική πρωτείνη

Στις δύο δεκαετίες μεταξύ του 1990 και του 2010, οι κύριες αιτίες θανάτου και ασθένειας παρέμειναν σχετικά σταθερές. Οι καρδιακές παθήσεις παραμένουν η κύρια αιτία απώλειας της υγείας και της ζωής, αλλά μεταξύ των ασθενειών των οποίων η επίπτωση έχει αυξηθεί περισσότερο κατά την προηγούμενη γενιά είναι η χρόνια νεφρική νόσος. Ο αριθμός των θανάτων έχει διπλασιαστεί.

Η διατροφή μας “κρέας-γλυκό” ευθύνεται για αυτήν την κλιμάκωση. Η υπερβολική κατανάλωση σακχάρων καθώς και το σιρόπι καλαμποκιού υψηλής φρουκτόζης, που συναντάμε σε πολλά τρόφιμα, σχετίζεται με την αυξημένη αρτηριακή πίεση και τα επίπεδα ουρικού οξέος, τα οποία και τα δύο μπορεί να βλάψουν τα νεφρά. Τα κορεσμένα λιπαρά, τα τρανς λιπαρά και η χοληστερόλη που απαντώνται σε ζωικά προϊόντα και σε παθογόνα τρόφιμα σχετίζονται επίσης με εξασθενημένη λειτουργία των νεφρών και η πρωτεΐνη κρέατος αυξάνει το όξινο φορτίο στα νεφρά, ενισχύοντας την παραγωγή αμμωνίας και ενδεχομένως βλάπτοντας τον ευαίσθητο ιστό των νεφρών μας. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ένας περιορισμός της πρόσληψης πρωτεΐνης συνιστάται συχνά σε ασθενείς με χρόνια νεφρική νόσο για να αποφευχθεί η περαιτέρω λειτουργική παρακμή.

Είναι όλες οι πρωτεΐνες το ίδιο επιβλαβής?

Όχι – δεν έχουν όλες οι πρωτεΐνες την ίδια επίδραση στους νεφρούς μας. Τα νεφρά μας φαίνεται να χειρίζονται τις φυτικές πρωτεΐνες πολύ διαφορετικά από τις ζωικές πρωτεΐνες. Μέσα σε λίγες ώρες από την κατανάλωση κρέατος, τα νεφρά μας αναδύονται σε κατάσταση υπερδιήθησης, αυξάνοντας δραματικά το φόρτο εργασίας τους. Αυτό ισχύει για μια ποικιλία ζωικών πρωτεϊνών – βοδινού, κοτόπουλου και ψαριού που φαίνεται ότι έχουν παρόμοια αποτελέσματα. Αλλά μια ισοδύναμη ποσότητα φυτικής πρωτεΐνης δεν προκαλεί σχεδόν καθόλου έντονο στρες στα νεφρά. Φάτε λίγο τόνο και μέσα σε τρεις ώρες, το ποσοστό διήθησης των νεφρών μπορεί να φτάσει το 36%. Αλλά η κατανάλωση της ίδιας ποσότητας πρωτεΐνης με τη μορφή tofu δεν φαίνεται να προκαλεί πρόσθετη πίεση στα νεφρά.

Γιατί η ζωική πρωτεΐνη προκαλεί την αντίδραση υπερφόρτωσης, ενώ η φυτική πρωτεΐνη δεν το κάνει?

Οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι αφού έδωσαν στους ασθενείς ένα ισχυρό αντιφλεγμονώδες φάρμακο μαζί με ζωική πρωτεΐνη, η αντίδραση υπερδιήθησης εξαφανίστηκε υποδηλώνοντας ότι η υπερδραστική απόκριση προκλήθηκε από φλεγμονή.

Η ζωική πρωτεΐνη μπορεί επίσης να διαδραματίσει κάποιο ρόλο στον κίνδυνο του καρκίνου. Ο IGF-1, ο ινσουλινοειδής αυξητικός παράγοντας 1, είναι αυξητική ορμόνη που προάγει τον καρκίνο και απελευθερώνεται σε περίσσεια ποσότητα όταν τρώμε ζωική πρωτεΐνη. Εκείνοι που τρώνε λιγότερα κρέατα, ασπράδια αυγών ή πρωτεΐνες γαλακτοκομικών προϊόντων έχουν σημαντικά χαμηλότερα επίπεδα καρκίνου. Αυτή η μείωση των επιπέδων του IGF-1 πιστεύεται ότι είναι ο λόγος για τον οποίο το αίμα των ανδρών και των γυναικών που καταναλώνουν φυτικές τροφές καταστέλλει την ανάπτυξη του καρκίνου του προστάτη και του μαστού, σημαντικά καλύτερα από εκείνους που καταναλώνουν την δυτική διατροφή που περιλαμβάνει κρέας.

Συμπέρασμα

Αν οι φυτικές τροφές ήταν ο κανόνας στη διατροφή μας, θα μπορούσαν να αποτραπούν έως και 11,6 εκατομμύρια θάνατοι ετησίως παγκοσμίως και, όπως επεσήμανε μια έκθεση του 2019 στο The Lancet. Η έκθεση διαπίστωσε ότι μια vegan διατροφή συμβάλει σημαντικά στη διατήρηση ενός υγιούς σώματος αλλά και στη διατήρηση του νερού, του εδάφους και των ενεργειακών πόρων. Επομένως η vegan διατροφή και οι φυτικές πρωτεΐνες συμβάλουν σημαντικά στο σύνολο της ευημερίας μας!

Η ηθοποιός Rooney Mara σε μυστική αποστολή για να εκθέσει την σκληρότητα προς τα ζώα
Vegan Κεμπάπ με ψητά λαχανικά

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Μενού
error: Content is protected !!