15 νέες μελέτες αποδεικνύουν τα οφέλη της vegan διατροφής

15 νέες_μελέτες αποδεικνύουν τα οφέλη της vegan διατροφής

Τα τελευταία χρόνια η vegan διατροφή αυξάνεται συνεχώς σε δημοτικότητα, όχι μόνο για την προστασία και ευημερία των ζώων, αλλά και για λόγους υγείας και προστασίας του περιβάλλοντος.

Είναι δεδομένο πλέον ότι η vegan διατροφή προσφέρει διάφορα οφέλη για την υγεία – από την απώλεια βάρους και τη μείωση του σακχάρου στο αίμα, έως την πρόληψη των καρδιακών παθήσεων, του καρκίνου και του πρόωρου θανάτου. Η αλήθεια αυτή γίνεται όλο και πιο αναγνωρίσιμη.

Οι μελέτες είναι ένας αξιόπιστος τρόπος συλλογής στοιχείων σχετικά με τα οφέλη μιας διατροφής. Σε αυτό το άρθρο σας παρουσιάζουμε τα αποτελέσματα από 15 ελεγχόμενες τυχαιοποιημένες μελέτες που αξιολογούν πώς μια βίγκαν δίαιτα μπορεί να επηρεάσει την υγεία μας

Απώλεια βάρους

Δέκα από τις μελέτες εξέτασαν τις επιπτώσεις μιας βίγκαν διατροφής στην απώλεια βάρους. Σε 7 από αυτές τις 10 μελέτες, μια διατροφή βίγκαν φάνηκε να είναι πιο αποτελεσματική από μια δίαιτα αδυνατίσματος, βοηθώντας τους συμμετέχοντες να χάσουν βάρος.

Σε μια μελέτη, οι συμμετέχοντες στη βίγκαν διατροφή έχασαν 4,2 περισσότερα κιλά σε 18 εβδομάδες, σε σχέση με εκείνους που ακολουθούσαν τη κλασσική δίαιτα.

Αυτό μάλιστα συνέβη ακόμη και όταν οι βίγκαν συμμετέχοντες είχαν τη δυνατότητα να τρώνε όσο θέλουν, ενώ οι ομάδες ελέγχου έπρεπε να περιορίσουν τις θερμίδες τους (Πηγή 1, 2).

Η τάση να καταναλώνονται λιγότερες θερμίδες σε μια βίγκαν διατροφή μπορεί να οφείλεται στην υψηλότερη πρόσληψη φυτικών ινών, η οποία μπορεί να βοηθήσει τους ανθρώπους να αισθάνονται γεμάτοι (Πηγή 3, 4, 5).

Η απώλεια βάρους συχνά συνδέεται με μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση όσον άφορα την εξωτερική μας εμφάνιση. Τα πλεονεκτήματα όμως απώλειας βάρους μπορούν να είναι πολύ πιο σημαντικά πέρα του παρουσιαστικού. Για παράδειγμα η απώλεια βάρους βοηθάει σημαντικά να περιορίσουμε τις αλλεργίες. Αυτό συμβαίνει επειδή το υπερβολικό βάρος μπορεί να επιβαρύνει τα επινεφρίδια και το αναπνευστικό σύστημα, επιδεινώνοντας τα συμπτώματα άσθματος και αλλεργίας. Επίσης βοηθάει στην καλύτερη ποιότητα ύπνου. Μπορεί να φαίνονται εντελώς άσχετα, αλλά το ροχαλητό, ο ύπνος και η απώλεια βάρους μοιράζονται μια ενδιαφέρουσα σχέση. Η άπνοια ύπνου και το ροχαλητό – που συχνά προκαλούνται από υπερβολικό βάρος γύρω από το λαιμό – μπορούν να εξαφανιστούν με απώλεια βάρους μόλις 5 τοις εκατό.

Επίπεδα σακχάρου στο αίμα και ευαισθησία στην ινσουλίνη

Ενώ γενικά είναι υψηλότερη σε υδατάνθρακες, η βίγκαν διατροφή ήταν έως και 2,4 φορές πιο αποτελεσματική στη βελτίωση της διαχείρισης του σακχάρου στο αίμα σε άτομα με διαβήτη, σε σύγκριση με τις δίαιτες απώλειας βάρους (Πηγή 6).

Σε 7 από τις 8 μελέτες, η έρευνα έδειξε ότι μια βίγκαν δίαιτα βελτίωσε τη διαχείριση της γλυκόζης πιο αποτελεσματικά από μια συμβατική δίαιτα, συμπεριλαμβανομένων των διατροφών που συνιστώνται από τα ADA, AHA και NCEP.

Αυτό μπορεί να οφείλεται στην υψηλότερη πρόσληψη ινών (Πηγή 7, 8, 9, 10).

Η μεγαλύτερη απώλεια βάρους στη vegan διατροφή μπορεί επίσης να βοηθήσει στη μείωση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα.

LDL, HDL και ολική χοληστερόλη

Συνολικά, 14 μελέτες εξέτασαν τον αντίκτυπο της vegan διατροφής στα επίπεδα χοληστερόλης στο αίμα.

Οι vegan δίαιτες φαίνεται να είναι πιο αποτελεσματικές στη μείωση της ολικής και της LDL (κακής) χοληστερόλης, σε σύγκριση με τις παμφαγικές δίαιτες (Πηγή 11).

Ωστόσο, οι επιδράσεις στα επίπεδα HDL (καλή) χοληστερόλη και τριγλυκερίδια είναι μικτά. Ορισμένες μελέτες ανέφεραν ότι αυξάνονται, άλλες ότι μειώνονται και μερικές πως δεν τις επηρεάζουν καθόλου.

Όρεξη και κορεσμός

Μόνο δύο μελέτες εξέτασαν τις επιπτώσεις της vegan διατροφής στην όρεξη και τον κορεσμό.

Η πρώτη ανέφερε ότι ένα βίγκαν γεύμα μείωσε την ορμόνη πείνας γκρελίνη λιγότερο από ένα γεύμα που περιέχει κρέας σε υγιείς συμμετέχοντες. Η δεύτερη δεν ανέφερε καμία διαφορά μεταξύ ενός γεύματος vegan και ενός γεύματος που περιέχει κρέας, σε άτομα με διαβήτη (Πηγή 12).

Συμπτώματα αρθρίτιδας

Τρεις από τις μελέτες εξέτασαν πώς μια βίγκαν δίαιτα μπορεί να επηρεάσει την οστεοαρθρίτιδα ή τη ρευματοειδή αρθρίτιδα.

Και στις τρεις μελέτες, οι συμμετέχοντες ανέφεραν ότι η βίγκαν δίαιτα βελτίωσε τα συμπτώματά τους πιο αποτελεσματικά από τη συνηθισμένη παμφαγική δίαιτα (Πηγή 13, 14, 15).

Συμπέρασμα

Μια vegan διατροφή μπορεί να συμβάλει στην απώλεια βάρους και να βοηθήσει τους ανθρώπους να διαχειριστούν τα επίπεδα σακχάρου και χοληστερόλης στο αίμα τους.

Μπορεί επίσης να βοηθήσει στη μείωση των συμπτωμάτων της αρθρίτιδας.

Με βάση τις παραπάνω έρευνες και τα αποτελέσματα που εξήγαν, μπορούμε να διαπιστώσουμε ότι μια καλά σχεδιασμένη vegan διατροφή μπορεί να προσφέρει μια σειρά από πολύ σημαντικά οφέλη για την υγεία.

Τσίλι σιν Κάρνε: Η vegan εκδοχή του τσίλι κον κάρνε
Smoothie Λεμόνι Κουρκούμη με σπόρους Chia

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Μενού
error: Content is protected !!